Om Söder Sportfiske

Om oss

Söder Sportfiske är en ledande aktör inom det svenska sportfisket med en stark etablerad omnikanalplattform genom e-handelssiten Sportfiskeprylar.se och butiken på Hornsgatan i Stockholm. Vi erbjuder ett brett och genomtänkt sortiment för det moderna sportfisket, konkurrenskraftiga priser och snabba leveranser.

Sedan 2020 har vi påbörjat vår etablering på den europeiska marknaden med våra e-handelssiter Sportfishtackle.com och Sportfishtackle.de och ser att vårt starka erbjudande med kärna i det svenska predatorfisket har stora möjligheter att också locka europeiska kunder.

Hos vår personal finns ett passionerat sportfiskeintresse och djup kunskap om både produkter och fiskemetoder och vi brinner för att få fler att upptäcka det fantastiska som sportfiske har att erbjuda i form av gemenskap, spänning och naturupplevelse.

Vår vision är att Söder Sportfiske ska vara den ledande europeiska aktören inom sportfiske och sportfiskeutrustning och inspirera människor till ett aktivt liv med sportfiske som drivkraft för att spendera mer tid i naturen.

Söder Sportfiske startade 2005 med en fysisk butik på Hornsgatan i Stockholm och har sedan starten växt med e-handel i Sverige och Europa och omsatte under 2020, 166 MSEK.

Tidslinje

  • 2005

    Bolaget grundas

    Henrik Sandahl grundar bolaget tillsammans med två passiva delägare.

  • 2009

    Ny delägare

    Nicklas Jonsson blir ny delägare och i samband med detta VD för Bolaget. Strategi för framtida försäljningskanal via e-handel påbörjas.

  • 2010

    E-handeln drar igång

    E-handel lanseras via sportfiskeprylar.se. Satsningen på omnikanal visar direkt goda resultat för såväl e-handeln som den fysiska butiken med försäljningsökning i båda kanalerna som följd.

  • 2014

    E-handeln flyger iväg

    E-handeln passerar den fysiska butiken i omsättning och redan i november flyttar Bolaget sin verksamhet till nyrenoverade lokaler på Hornsgatan 148. Bolaget inleder ett samarbete med produktionsbolaget Freewater Pictures och börjar släppa YouTube-produktioner.

  • 2015

    Två ägare

    Nicklas och Henrik köper ut den sista återstående delägaren och blir 2015 gemensamma ägare av Bolaget.

  • 2016

    Pike Fight lanseras

    Konceptet Pike Fight lanseras via YouTube under hösten 2016 och blir en succé som möjliggör för Bolaget att interagera med sina slutkunder på ett mer interaktivt sätt. Bolaget börjar även använda denna kanal för att visa och dela kunskap om produkterna de saluför.

  • 2018

    Förberedelser för tillväxt

    Rite Ventures och Petter Hedborg (genom Growthcap) förvärvar 49 procent av aktierna i Bolaget och en strukturerad ombildning av organisationen påbörjas för att hantera kraftig framtida tillväxt.

  • 2019

    Nyrekrytering

    Logistikchef och ekonomichef rekryteras och en kommande flytt och separation mellan de två enheterna, fysisk butik och e-handel, planeras. Bolaget lanserar sina första produkter under det egna varumärket Söder Tackle.

  • 2020

    Flytt av lager

    Flytten och uppdelningen av befintligt lager till två separata lager inleds i januari. Med dedikerade lagerplatser samt nya plockrutiner sätts en ny standard för Bolagets leveranser inom e-handeln. Fler fraktsätt kopplas på och i mars 2020 lanseras sportfishtackle.com som ett första steg i Bolagets internationella expansion.

  • 2021

    Börsnotering

    Sportfishtackle.de lanseras som ett led i satsningen på internationell e-handel. Viktor Gullbrand rekryteras som VD och Bolaget förbereder processen för börsnotering.

  • 2021

    Förvärv av Fishline

    Som en del i Söder Sportfiskes strategi för strategisk tillväxt förvärvas Fishline. Fishline är den ledande återförsäljaren av flugfiskeprodukter i Sverige. Via sin e-handelsplattform fishline.se erbjuder Fishline ett komplett erbjudande med över 20 000 lagerförda produkter.